Uspiselig Støre splitter eget alternativ

Forrige uke så vi John McCain stå i senatet i USA og stoppe Trumps helsereform. Han hadde tatt turen i ens ærend fra sykesenga til noe som rent faktisk kunne være hans siste avstemming, da han er alvorlig syk for tiden. Det forhindret ham ikke fra å minne politikerne i Senatet på at de gode løsningene ikke tres nedover ovenfra men at de gode løsningene kommer som et resultat av samarbeid over midtgangen.

Dette burde Jonas Gahr Støre fått med seg.

12. august 2017

I Trønder-Avisa 3. august 2017

Av: Pål Marius Aarlott Ertsås, Gruppeleder MDG Steinkjer.

I helga gikk Støre nemlig ut og definerte hvem han ønsker regjeringssamarbeid med, og i samme slengen definerte han hvem som er for forskjellige til at de kan samarbeides med. Det er MDG og Rødt som er de uspiselige. Fordi de er litt for forskjellige fra AP. Likevel utbasunerer AP at «Alle skal med! » Med et slikt slagord skulle en tro AP hadde diplomatiske evner tilgjengelig i organisasjonen, men der tar jeg visst feil.

Mandag kom Støre med AP sin helsepolitikk, hvor han fikk mest oppmerksomhet for det grønneste av disse forslagene, nemlig forslaget om studentboliger i tilknytning til sykehjem og omsorgsboliger.

Er vi virkelig så ulike, Jonas? Eller er det bare det at det beste for AP er å samarbeide inn mot venstrepartiet heller enn venstresiden?

I 2017 står ikke valget mellom Erna og Jonas. Det står mellom de grå og de grønne.

For framtidas skyld hadde en miljøkonstellasjon på Stortinget vært det riktige i forbindelse med dette valget, men småpartiene har nok med å bryte sperregrensa til at de klarer å samarbeide. Derfor får vi slike meningsløse polariserende utspill som at «de der, de er for forskjellige til at jeg klarer å samarbeide med dem», slik som også SP nå sier til SV, som Jonas svært gjerne ønsker å samarbeide med, siden de er litt mindre ulike enn de andre to småpartiene på samme side.

MDG er innstilt på samarbeid med dem som kan garantere for våre krav, noe Støre kanskje må innstille seg på fram mot valget? Det som er sikkert, er at kameler må svelges, kanskje til og med mothårs, hvis AP skal få til samarbeid med noen som helst.