Fotocredit: Ytringen, Morten Wengstad

Startet valgkampen på revyscenen

Ingrid Liland fra Rørvik er førstekandidat for Miljøpartiet De Grønne i Nord-Trøndelag til årets stortingsvalg. Nå som MDG på meningsmålingene ligger over sperregrensen på landsplan så øyner hun et håp om stortingsplass. Sist helg ble valgkampen innledet på utradisjonelt vis på revyscenen på Høylandet.

23. juli 2017

I Ytringen 14. juli 2017

Ingrid Liland er klar for å kjempe for en plass på Stortinget. Den intensive delen av valgkampen begynner først i august, men allerede nå er de fleste partiene i gang med å markere seg foran valget. I likhet med flere ganger tidligere har Norsk Revyfestival på Høylandet invitert politikere til å være med på morsomhetene, og i år var det et eget politikershow. Ingrid Liland var en av de som tok utfordringen, og entret scenen sammen med Lage Nøst, som er Miljøpartiet De Grønnes førstekandidat i Møre og Romsdal. Sammen stilte de to førstekandidatene med en sang om det å være «grønn». Nøst stilte med banjo, mens Liland sang. Begge har musikalsk bakgrunn. Liland var med på en rekke utgaver av UKM i oppveksten i Rørvik, og har siden blant annet gått på musikklinja på Inderøya.

– Men dette var første gang jeg var med på revy, og det frister til gjentakelse, sier Ingrid Liland.

MED HUMOR
Sangen som de grønne politikerne framførte var basert på «Let it go» fra Frost-filmen, og tok for seg livet som grønn politiker på en humoristisk måte. Ingrid Liland sier at det er bra å kunne få fremme politikken på den måten, og vise at partiet har mange sider, også humoristiske.

– Det er bra å kunne bruke kultur for å få fram våre saker, sier Ingrid Liland, som har skrevet teksten til visa selv. Den ble godt mottatt av publikum som overvar politikershowet på Høylandet.

Ingrid Liland som også skal være til stede på ulike martnasarrangement som Rørvikdagan og Kolvereiddagene i sommer mener det er viktig å profilere seg også ute i distriktene for Miljøpartiet De Grønne. De siste par årene har mye av fokuset vært på MDGs politikk i Oslo, hvor de har plass i byrådet. Liland, som har ledet partiets programkomité i forkant av valget mener derimot at oslopolitikken er bare en liten del av MDGs satsing.

– Det meste av fokuset vårt er på distriktene der verdiskapningen skjer. Næringsutvikling i regionene er avhengig av ren natur i havet og på land, sier Ingrid Liland.

UTJEVNINGSMANDAT
27-åringen fra Rørvik stiller som listetopp i et parti som ennå ikke har stort fotfeste i Nord-Trøndelag, likevel har hun et håp om at hun etter valget i september kan få plass på stortinget.

– Denne uken viser meningsmålingene at vi ligger over sperregrensen, det gjør at vi er med i kampen om utjevningsmandatene, sier Ingrid Liland. Kampen blir antakelig hard mellom de mindre partiene om hvem som skal få utjevningsmandatene. I inneværende periode kom Andre Skjelstad fra Venstre i Nord-Trøndelag inn på Stortinget gjennom et utjevningsmandat.

Med denne muligheten som motivasjon så vil Ingrid Liland jobbe mye for MDG i månedene fram mot stortingsvalget, kanskje ikke med sang og humor, men med å møte nordtrønderne og prøve å få dem til å stemme på hennes parti med sine argumenter og politikk.

Ingrid Liland var for øvrig ikke enste ytternamdaling på scenen under politikershowet på Høylandet, også viknaordfører Amund Hellesø var med, det i Arbeiderpartiets innslag.