Grønn ungdom: La oss få sirkus uten dyr

Det er vår – og med våren kommer sirkussesong, noe mange gleder seg til. Men, den enes glede kan være den andres lidelse. Fortsatt tvinges dyr inn i elendige liv på underholdningsverdiens alter.

5. mai 2017

I Namdalsavisa 4. mai 2017.

Et liv i manesjen, på reisefot i transportbiler og i brutal opptrening er ikke forenelig med våre standarder for god dyrevelferd. I Norge skal dyr kunne få utfolde sine artstypiske behov i henhold til dyrevelferdsloven. Derfor syns vi det er vanskelig å forstå at vi fortsatt lar lamaer, kameler og kyr leve livet på reisefot for å oppfylle menneskers underholdningsbehov.

Vi tviler ikke på at det finnes dyrepassere i norske sirkus som forsøker så godt de kan å skape levelige liv for sirkusdyra. Problemet er at dyra i utgangspunktet ikke er skapt for et liv i rampelyset.

Derfor mener vi rett og slett at menneskers ønsker om underholdning ikke rettferdiggjør slik behandling av dyr. I kommunestyrer landet rundt har De Grønne lenge nektet å leie ut tomter til sirkus med elefanter. At det i år ble forbudt med elefanter på norske sirkus var en stor seier for oss.

Nå tar vi kampen for resten av dyra. Framtidas sirkus er dyrefrie. Stadig flere sirkus dropper dyra og leverer topp underholdning likevel. Grønn Ungdom jobber for at man kan kose seg på sirkus i hele landet, uten å ufrivillig bidra til dyreplageri.

Styret i Grønn Ungdom Nord-Trøndelag